Populair concept: Het Lagerhuisdebat
Uw bedrijf wil veranderingen doorvoeren of een nieuw concept introduceren. U wilt voor uw gemeente of provincie een toekomstvisie ontwikkelen en daarbij hecht u belang aan de input van de burgers. Uw bedrijf heeft een nieuw communicatieplan waarbij u draagvlak nodig heeft van uw medewerkers. Het Lagerhuisdebat helpt u daarbij omdat iedereen de kans krijgt zich uit te spreken. De ervaring leert dat medewerkers, bewoners of klanten meer betrokken raken als zij ’gehoord’ worden.
Het Lagerhuisdebat is een discussieprogramma van ongeveer een uur waarin tussen de 10 en 100 personen met elkaar in debat gaan over een aantal onderwerpen. In samenwerking met u worden deze onderwerpen vooraf vertaald in prikkelende stellingen. Per stelling wordt er zes tot tien minuten gediscussieerd. Eventueel kan een Kamervoorzitter het debat beoordelen. Wie kwam er het beste uit zijn of haar woorden? Wie had er de meeste humor? Wie overtuigde de meeste mensen? Wie argumenteerde het beste?
Andere concepten gebaseerd op populaire tv-formats:
- De Late Night Talkshow; een gesprek of debat van ongeveer een uur waarbij verschillende gasten geïnterviewd worden.
- De Wereld Draait Door; een gesprek of debat waarbij verschillende gasten aan tafel geïnterviewd worden. De presentator wordt in dit format bijgestaan door een 'side-kick' oftewel tafelheer of dame.
- Collegetour; een gesprek met één persoon van maximaal een uur waarbij de nadruk ligt op vragen uit de zaal.
- Glazen Huis; een (lange) reeks van pitches of korte speeches achter elkaar waarbij toeschouwers de zaal in en uit kunnen lopen.
- In de Hoofdrol; één persoon staat centraal. Belangrijke personen uit zijn of haar (zakelijke) leven passeren de revue.
- Rondom Tien; het aanwezige publiek gaat met elkaar in een informele setting in gesprek. Het publiek zelf staat centraal.